...Notes...

Cakes, cupcakes and other bakery products in Kota Bharu - 013-9564578 - farawanent@gmail.com

Friday, May 8, 2009

..::BBQ Chicken, Squid & Fish::..




Semalam, tiba-tiba saja my sister cakap nak buat BBQ utk malam nie.. Hm, nak sponsor ke..?? Kalo nak sponsor, xde hal lew.. Aku leh perapkan ayamnya, ikannya, sotongnye... Takde hal aje, cakap aje.. Nak western style, asian, ape je.. InsyaAllah, leh wat... Dengan syarat, barangnye biar cukup. Kalo x, aku baham aje apa yang ade kat dapur nie...
Mandangkan aku nie pon rasanya dah agak sihat untuk masak dan lain-lain... Cuma perlu pantang makan n makan ubat aje...
Then tadi pagi, she went to Wakaf Che Yeh with her bopren... While aku, hubby n Farihin ke Pasar Pagi Wakaf Bharu as my husband request nak ke sana... Aku ikut aje.. Tak beli banyak pon. My hubby suka sangat kat satu kedai makan yang jual nasik berlauk kat situ... Sebelah farmasi letaknya... Nasik berlauk gulai ikan tongkolnya memang agak spesel... So, sesapa yang nak rasa tu, boleh laa sila-sila ke sana... Banyak kali dah makan, tapi biasanya my hubby bungkus je, balik makan kat rumah... 1st time pegi kedai tu...
Kat pasar tu, saya x beli banyak pon... juz' beli ikan selar (takut my sister lupe pasal nie), nasik bungkus for my mum n brother, then my hubby beli baja utk pokoknya yang ditanam kat rumah nie... He loves gardening... Sejak dari dulu-dulu lagi... Aku?? Dulu suka sangat!~ Tapi once orang interfere, aku taruk baja, depa pi taruk taik lembu (ntah mana datang tah!~) langsung aku putus angin... Sekarang lak, sibuk ngan my hero, xleh nak gardening sangat...
Bila balik rumah, pegi dapur, tengok barang yang dah adik beli. Ayam, ok... Ikan...?? Aku suruh ko beli ikan SELAR, ko beli SELAR KUNING!~ Uiks... Ikan kecik camano nak bakar..?? Tak apolaa... Nasib baik aku terbeli ikan nie tadi... Then, semua sekali aku perap...
Tu la rupa yang dah diperap (kat atas...). Skrg nie belum bakar so nampak x spesel sangat... Nanti once dah bakar, I ambik gambar, then taruk resepinya sekali, beserta tips nak ayam tu jadi x berdarah bila dah bakar tanpa perlu direbus... Pure punye.. Some ppl rebus dulu, kan.. Tapi yg nie, pure 100% rempah aje... Takde rebus-rebus... Dia punye rempah memang masuk isi... Seorang kawan lama yang ajar beberapa tahun dulu. He was a chef.. Skrg nie kalo x silap dengar2nya dah bukak restoran sendiri... Tatau laa... Lama x dengar citer...

No comments:

Post a Comment