...Notes...

Cakes, cupcakes and other bakery products in Kota Bharu - 013-9564578 - farawanent@gmail.com

Thursday, August 11, 2011

...Ramadhan ke-11...




Wedding Fondant Cupcake
Beautiful, rite..?? :) :) :)
To order, directly contact :: 013-9564578
Available in Kota Bharu.

Assalamualaikum wbt...

Apa khabar, guys..?? Hrmm.., hari ini merupakan 11 Ogos, juga merupakan hari ke-11 Ramadhan... Dah sebelas hari kita berpuasa ya..?? Adakah anda berpuasa hari ini..?? Well, harap-harap masih dalam perjalanan selamat laa ye..?? hehehe... Alhamdulillah...

Sempena bulan Ramadhan nie, rasanya entry kita kebanyakan tak lari dari topic "Ramadhan", tentang fadilat dan hikmah-hikmahnya, ya tak..?? Tapi hati-hati, sejak kebelakangan ini terlalu banyak penyebaran tentang hadis-hadis palsu (mauduu') yang direka-reka atas tujuan tertentu... Kita tak tahu, kan..? Lagi-lagi orang kita nie memang sedia maklum, mudah sangat nak percaya dengan perkara-perkara sebegitu... :) :) :)

Kat sini I nak kongsi sedikit sebanyak tentang Ibadat Puasa... Tak kisahlah samada puasa wajib di bulan Ramadhan atau puasa sunat.

Puasa
(bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu, yakni menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Kebanyakannya, semua orang pun faham dan sedia tahu kan, tentang apa yang membatalkan puasa...? :) :) :) Teringat pulak masa zaman kanak-kanak dulu, masa dalam kelas, ada salah sorang rakan sekelas bertanya pada ustazah... "Ustazah, kalau kentut batal puasa tak..?". Hehehe... Kalaulah keluar gas tu pun batal puasa, alamatnya ramailaaaaa yang kembung perut dalam bulan puasa nie kan..?? :) :) :) hehehe... Best, kan puasa..?? Lagi-lagi jika dapat sama-sama berbuka dan bersahur bersama orang yang tersayang... ErRmMm... :) :) :) Bila laaa dapat berbuka dan bersahur dengan orang yang tersayang tuuu... Hehehe... (- _ *)

Selanjutnya tentang pengertian dan lain-lain tentang puasa, sila baca artikel kat sini.

Okies, semoga semua berbahagia di Ramadhan ini... :) :) :)

2 comments:

  1. Hi Fara Deen, wow! It's really beautiful, and your pics macham 3D.
    Outstanding...
    Okay, kalau I trade in for a new younger model, can ask you bake for me? Ha ha ha.
    Can see you have a Black Belt in cake making.
    Have fun and keep a song in your heart.
    Lee.

    ReplyDelete
  2. Hello there Lee... How are you?? I thought u r forgetting me... he he he...

    Thanks for the compliment... hehehe... There a lot of ppl can do better than me..., Lee... hehehe... I still have a lot more to learn. Yeapsss... A lot more to learn...

    Thank you so much, Lee...

    Stay young and handsome. :) :) :)

    ReplyDelete